Direktlänk till inlägg 9 augusti 2014

Tung dag och mycket som hänt

Av rigoletto - 9 augusti 2014 21:37

Idag för 14 år sedan hände det som förändrade mitt liv för alltid, min syster gick bort i en trafikolycka. Många gånger har jag önskat att tiden gick att backa. Allra helst såklart för att ändra det som hände, men om det inte gick. Bara få en dag till, en evigt lång dag som vi kunde hänga och hitta på härliga saker och prata och skratta och bara vara. 14 år har gått och sorgen har jag hanterat bra i perioder och katastrofalt i perioder. De sista åren har jag blivit mycket bättre på att hantera sorgen men det innebär också att jag tillåter mig att känna efter, vilket gör att vissa dagar är förbannat tunga. Idag är en sån dag, men jag har lyckan att ha så många underbara omkring mig att det ändå går bra. Köpte en bukett blommor och mötte min mamma och hennes sambo vid graven. Åkte och åt lunch ihop efteråt. Livet går vidare.


Heltidsjobb, liten dotter, häst, hund och sambo som samtliga tar tid gör att det inte blivit uppdaterat här. Men mycket har hänt i Rigolettos liv under våren och sommaren.


Tidigt i våras insåg jag att det inte fungerade att ha honom på lösdriften. Han åt och åt och åt. Typ som jag, som inte heller klarar fri tillgång till mat :) Vi bestämde då att han inte skulle gå i lösdrift mer utan stå på box på nätterna och gå i hage utan fri tillgång på dagarna. Det fungerade ypperligt och han gick ner fint i vikt.

Första bilden är från slutet på mars.

Denna bilden från 3 maj 

18 maj 

Och början på juli

   

Här någonstans började jag inse att han aldrig kommer kunna gå på lösdrift med fri tillgång till mat. Beslutet togs att om han lika gärna skulle stå på box så kunde jag lika gärna ha honom närmre. Så för en vecka sedan flyttade jag honom till det stallet jag hade honom ett par månader förra året. Världens mysigaste stall, där allt är genomtänkt och lättjobbat och hästarna går ute länge i stora hagar.

Dock fick jag inhandla flugtäcke och huva för här är flugor och annat flygande otyg riktigt jobbiga.

 

Han rids nu antingen varannan dag eller om han rids två dagar efter varandra så vilar han två dagar. Denna vecka blev det riding i paddocken måndag, promenad tisdag, uteritt i skritt + ett kort pass i paddock ons, tömkörning tors fokus på galoppfattningar och uteritt fredag, främst i skritt. Idag tog vi en promenad på ca 30 min.

 

Under våren har vi faktiskt hopptränat en del. Trodde aldrig jag skulle ge mig på det men tycker det är riktigt roligt, även om jag är så feg att jag hoppat högst 60 cm haha. Vi har varit med på två st Pay`n jump på den otroliga höjden av 40 cm. Med stilbedömning vilket var väldigt kul, bra med konstruktiv feedback!

       

Nu är det dags att ta tag i dressyrträningen igen, ska bli kul med lite insipiration och få lite uppläxning i vad som måste bli bättre.


För egen del har jag äntligen börjat komma igång med egen träning. Kör Crossfit några dagar i veckan, simmar någon dag och promenerar långpromenad varje dag. På lördag nästa helg ska jag först springa Color me rad som är 5 km och sen på eftermiddagen simma Göteborgssimmet som är 1 km i Delsjön. Råkade dubbelboka lite :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:56

För ett tag sen var vi på Stall Phem och löshoppade. Jag hopptränade för Tord i ett par år när jag hade min gamla häst, och det är den bästa hopptränaren jag haft. Nu vågar jag knappt hoppa, men löshoppning passar ju fint. Så när jag såg att de ha...

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:38

Tiden  rullar på snabbt, nu har Rigoletto hunnit bli 7 år. Men han har ju alltid varit som en liten farbror så det känns väl egentligen bara som att han  nu mer börjar komma i sin  rätta ålder :) Eftersom jag blivit rätt harig med åren passar det m...

Av rigoletto - 15 mars 2017 11:05

Äntligen är BE-kortet klart. Transport hade jag ju redan, men kunde inte dra med vår skåpbil. Det var ett himla meck att leta bilar jag kunde låna eller be någon vänlig själ att köra mig. Men nu är det bara att åka, sååååå skönt. Äntligen börjar vå...

Av rigoletto - 19 februari 2017 23:11

I år är tanken att vi ska debutera MSV:C1. Men eftersom det är det som varit mitt slutmål, och han bara är sju år i år så har jag ingen brådska. Vi har våra svagheter, bla så orkar vi inte lägningarna hela vägen. Så vi kommer bygga styrka, både han...

Av rigoletto - 19 februari 2017 22:29

Året började inte så bra då Letto fick en hovböld i november 2015, vi åkte in på klinik och de skar upp den samt gipsade. Eftersom vi ändå var inne ett antal gånger under denna perioden passade vi också på att göra en ordentlig koll på hans mage, då ...

Ovido - Quiz & Flashcards