Direktlänk till inlägg 3 juni 2017

Nattridning och tävlingsplaner

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:38

Tiden  rullar på snabbt, nu har Rigoletto hunnit bli 7 år. Men han har ju alltid varit som en liten farbror så det känns väl egentligen bara som att han  nu mer börjar komma i sin  rätta ålder :)

Eftersom jag blivit rätt harig med åren passar det mig väldigt bra att ha en häst som är så trygg. Klart han också hoppar till ibland men det händer inget mer, och en  bock eller två nån gång när man galopperar ute. Eftersom han är så cool gjorde det inte så mycket att klockan  sprang iväg häromdagen, så jag hoppade upp vid 22:30 och var klar ungefär en timma senare. Vi har belysning i paddocken, men bara på ena långsidan. Det räcker alldeles tillräckligt även om det är lite mörkt.

 

 


På en träning för ett tag sen insåg jag hur mycket mina armbågar flaxar ut, så jag bestämde mig för att ta tävlingsuppehåll hela våren och bara träna grundsits och nöta detaljer. Bestämde mig i samma veva för att vänta med MSV C:1 debut tills jag kan sitta lite bättre i längningar och armbågarna är på plats. Istället tävlar bästa Christine honom under våren. Så här fin var han sist de var ute :)

 


Eftersom Christine tävlar honom rider jag inte så mycket dressyr utöver mina träningar just nu, utan gör annat för att få upp kondition och bygga muskler. Det blir minst en långtur på kuperade vägar/ vecka, ca 2 timmar och en kortare uteritt som blir ca 1 timma.  Och det varierar jag med löshoppning eller lösgallopering. Han går 6 dagar/vecka vilket verkligen  behövs, jag känner ingen häst som är så lättfödd som han är. Det innebär att han tyvärr går i en mindre gräshage, som vi utökar varannan dag. Tröstar mig med att han ändå är ute från ca 06:00-22:00 och att han går i de största hagarna jag vet annars.

Letto i sin hage efter ett varmt pass, där han  fick en go dusch efter:

 

Letto 5 min efter dusch ;)

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:56

För ett tag sen var vi på Stall Phem och löshoppade. Jag hopptränade för Tord i ett par år när jag hade min gamla häst, och det är den bästa hopptränaren jag haft. Nu vågar jag knappt hoppa, men löshoppning passar ju fint. Så när jag såg att de ha...

Av rigoletto - 15 mars 2017 11:05

Äntligen är BE-kortet klart. Transport hade jag ju redan, men kunde inte dra med vår skåpbil. Det var ett himla meck att leta bilar jag kunde låna eller be någon vänlig själ att köra mig. Men nu är det bara att åka, sååååå skönt. Äntligen börjar vå...

Av rigoletto - 19 februari 2017 23:11

I år är tanken att vi ska debutera MSV:C1. Men eftersom det är det som varit mitt slutmål, och han bara är sju år i år så har jag ingen brådska. Vi har våra svagheter, bla så orkar vi inte lägningarna hela vägen. Så vi kommer bygga styrka, både han...

Av rigoletto - 19 februari 2017 22:29

Året började inte så bra då Letto fick en hovböld i november 2015, vi åkte in på klinik och de skar upp den samt gipsade. Eftersom vi ändå var inne ett antal gånger under denna perioden passade vi också på att göra en ordentlig koll på hans mage, då ...

Av rigoletto - 15 augusti 2014 18:46

  Så var det äntligen dags för träning igen. Av olika anledningar har det inte blivit av sen i december. Tiden går fort när man har roligt... När jag suttit själv har jag tyckt att han varit rätt fin, men det blev snart tydligt att han inte gärn...

Skapa flashcards