Direktlänk till inlägg 19 februari 2017

Sammanfattning 2016

Av rigoletto - 19 februari 2017 22:29

Året började inte så bra då Letto fick en hovböld i november 2015, vi åkte in på klinik och de skar upp den samt gipsade. Eftersom vi ändå var inne ett antal gånger under denna perioden passade vi också på att göra en ordentlig koll på hans mage, då han sen han var föl haft problem med diaréer. Totalt blev det boxvila i 6 veckor, även om han delar av den tiden kunde stå i en hage i hagen.

Inför besöket då de skulle kolla magen fick han svälta 24 timmar. Det var tufft, men tack vare att jag var väldigt strikt med att han inte skulle få i sig något var det väldigt tydligt när de filmade i magen. Det visade sig att han hade magsår, som behandlades.

      Han uppskattade inte detta besöket direkt, stackaren.

 Väldigt lycklig häst som till slut fick komma ut igen,i en liten hage och bara när det inte var för blött i  marken 

I början på januari kunde jag iallafall börja sätta igång honom igen. Och han fick springa av sig i snön!    

Februari kom och jag ökade på träningen. Vi har inte ridhus, så det blev till att anpassa ridningen lite efter hur hårt det var i marken mm. Han började också att tappa några kilon, vilket behövdes.

 

I april var det dags för Bohuscupen och vi ställde upp. Vi var med en omgång 2015, och det var mitt livs första dressytävling. Det gick inte så bra, vi kunde inte galoppskänkel så bra ;) Så jag var inte supersugen på att ställa upp 2016, men jag sa att vi kunde ställa upp för att fylla upp laget. Det var ju ändå LC:1 så det kändes lagom att börja med. Det gick betydligt bättre denna gång och vi fick 67,22% och hamnade precis utanför placering. Jag hade däremot grymma lagkamrater så vi vann den omgången.

       


I maj var det dags för andra omgången, och då gick det ännu bättre. 71,66% och vi blev 3:dje placerade. Laget vann även denna omgång så det blev fina rosetter att ta med hem :)

I juni var det finaldags, och då var det dags för debut i LB:1. Vi fick fina 66,6% så jag kunde inte vara mer nöjd. Det var blandade resultat i laget denna dag, men vi slutade ändå som 2:a totalt i Bohuscupen.


I aug red vi LA:1 på en Pay´n ride och fick ihop 66,4 %. I den vevan ställde vi upp för att rida Division 2, för att fylla ut laget även denna gång, då vi precis börjat träna på denna nivå.


 

Debuten i LA:1 var i början på september, och galet nog fick vi ihop 67,36% och vann hela omgången. Mina lagkamrater placerade sig 2:a och 3:a så vi vann denna omgång. Sååå kul att rida massa ärovarv :)

 


Någon vecka efter tävlingen fick Letto var ponnyridningshäst, då blev det väldigt tydligt hur otroligt cool han är. Vi gick precis bredvid en hoppborg, där ungar hoppade och åkte rutchkana. Han gick utan att blinka.

 

I slutet på september var omgång två i div 2. För första gången i hans liv såg han spöken (eller Pokemóns) och vägrade gå ut i hörn, och när vi red upp mot domaren skyggade han och ville inte närma sig domarbordet. Jag fick lite panik, men tänkte att det var bäst att klistra på ett smajl och göra det bästa av situationen. Det gick lite bättre efter ett tag så vi fick ihop 62,63% tillslut. Puh, det var tufft :)


I oktober var det så dags för final i div 2, som går i LA:3. Så det blev tredje debuten för året. Jag är supernöjd, vi fick 62,42% vilket innebar att vi red alla starter på godkända poäng. Så trots att jag har världens sämsta tävlingsnerver är jag väldigt glad att jag tog mig ut på dessa tävlingar, och ser fram mot 2017.


Efter sista tävlingen började han sitta fast i höger sida. Då en av hans styrkor alltid varit att han är så jämn i sidorna ville jag inte rida loss det, utan började med att kolla upp tänderna. Han hade hakar och lite sår efter vassa kanter. Som tur är rider jag alltid ut på sidepull, vilket jag och hans halvfodervärd red även dressyr på under en period.

Resten av hösten blev det träningar, uteritter och hoppträningar (inte jag, hans medryttare. Jag är alldeles för feg för att hoppa).

I december åkte jag och gjorde en ordentlig vetcheck och han var i toppskick. Efter det fick han en lååång vintervila. Totalt 6 veckor även om det var aktiv vila med lite skritt-turer och lösgalopp i paddocken bla.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:56

För ett tag sen var vi på Stall Phem och löshoppade. Jag hopptränade för Tord i ett par år när jag hade min gamla häst, och det är den bästa hopptränaren jag haft. Nu vågar jag knappt hoppa, men löshoppning passar ju fint. Så när jag såg att de ha...

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:38

Tiden  rullar på snabbt, nu har Rigoletto hunnit bli 7 år. Men han har ju alltid varit som en liten farbror så det känns väl egentligen bara som att han  nu mer börjar komma i sin  rätta ålder :) Eftersom jag blivit rätt harig med åren passar det m...

Av rigoletto - 15 mars 2017 11:05

Äntligen är BE-kortet klart. Transport hade jag ju redan, men kunde inte dra med vår skåpbil. Det var ett himla meck att leta bilar jag kunde låna eller be någon vänlig själ att köra mig. Men nu är det bara att åka, sååååå skönt. Äntligen börjar vå...

Av rigoletto - 19 februari 2017 23:11

I år är tanken att vi ska debutera MSV:C1. Men eftersom det är det som varit mitt slutmål, och han bara är sju år i år så har jag ingen brådska. Vi har våra svagheter, bla så orkar vi inte lägningarna hela vägen. Så vi kommer bygga styrka, både han...

Av rigoletto - 15 augusti 2014 18:46

  Så var det äntligen dags för träning igen. Av olika anledningar har det inte blivit av sen i december. Tiden går fort när man har roligt... När jag suttit själv har jag tyckt att han varit rätt fin, men det blev snart tydligt att han inte gärn...

Ovido - Quiz & Flashcards