Direktlänk till inlägg 10 april 2012

Jag och Harley leker dressyr :)

Av rigoletto - 10 april 2012 11:42

Dressyr har aldrig varit min starka sida. Klart jag har tränat mycket dressyr för att hoppningen ska funka optimalt, men jag har aldrig direkt tränat dressyr. Men eftersom Harley är en dressyrhäst, och jag har blivit skraj för att hoppa så har jag börjat lite smått. Jag har tyvärr inte ridit mycket för tränare de senaste 9 åren, så det finns lite att jobba på. Fast jag måste erkänna att jag börjar tycka att det är ganska kul :)

   

Bjuder på en lite film också:


 

 
 
Marina

Marina

10 april 2012 12:21

Fin häst du har !

http://sweetmesweet.bloggplatsen.se

rigoletto

10 april 2012 15:45

Tackar :) Båda hästarna är supermysiga!

 
Ingen bild

anonym

10 april 2012 13:36

Polen (precis bakom hästens öron) SKA vara högsta punkt vid huvud området!!!!!!!! inte nacken! det är inte naturligt för hästen att böja på huvudet så mycket! det blir även mycket lättare att kontrollera hästen! så jag tycker att du ska läsa mer om hästen så du fattar hur fel det är!!!!!

rigoletto

10 april 2012 15:44

Jag vet :) Men nu har jag som sagt inte ridit för tränare på 9 år och som jag skrev finns det mycket att jobba med! Trist med anonyma kommentarer dock, går ju alltid att skriva under med sitt namn även om man inte vill länka till egen sida :)

 
Ingen bild

En snäll tjej =)

10 april 2012 16:06

man behöver nt heller lägga sig i hur andra rider !!!
och det är visst naturligt att hästen böjer på nacken !!!
om hästen nt tycker om det så är de en annan sak !!!
och dessutom om det var onatuligt för hästen att böja på huvudet så skulle nt de vara me i dressyr !!!

rigoletto

11 april 2012 00:16

:) Han är i allafall en glad liten häst, som får mycket varierad motion och mycket kärlek vilket jag tror är det viktigaste!
Ha det gott :)

 
Ingen bild

Evisen

17 april 2012 14:41

Dressyr är kul men svårt!! Kul att du kommit igång igen! Det är bara att kämpa på! Och det är minsann inte lätt att få hästen att gå helt rätt med nosryggen i lod. Speciellt inte på en häst som gillar att "krylla ihop sig", Harley ser ut att vara en sådan häst och de är inte lätta att få upp näsa på! Jag ser att du försöker få upp näsan i galoppen. Gissar på att Harley gillar att gå där så kan ha "fuska" lite och slippa trampa under bakbenen....! De där rutinerade dressyrhästarna har många rävar bakom öronen! Jag tycker det ser bra ut, du har bra sits och stilla hand! Kram Evisen

rigoletto

30 april 2012 15:00

Dressyr är riktigt roligt, men precis som du skriver är Harley en riktig gammal räv. Han är dessutom inte byggd "uppåt" utan ramlar gärna ner på bogarna och blir supertung i handen. Men kommer en film snart när vi red programridning LA4 och faktiskt skrapade ihop 65,1 %, skitkul :) Blir roligt med Rigoletto sen, har man dem från början kan man ju forma som man vill... Fin Figge är nu förresten! Kram

 
Ingen bild

Också Snäll

19 april 2012 12:18

Fy vad trist att få sådana kommentarer!
Klart hästen går i fel form men...att vara tyken hjälper väl inte..

rigoletto

30 april 2012 15:03

Tack :) Nje det hjälper inte så mycket direkt, och en kort snutt säger ju inte så mycket om vad hästen har för bakrund och förutsättningar mm. Skrev ju också i texten att jag inte själv ens tycker jag är speciellt duktig på det där med dressyr och då hade det ju isåfall varit bättre med konkreta exempel. Men men, vet ju att hästarna jag håller på med har härliga liv och det är det viktigaste :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:56

För ett tag sen var vi på Stall Phem och löshoppade. Jag hopptränade för Tord i ett par år när jag hade min gamla häst, och det är den bästa hopptränaren jag haft. Nu vågar jag knappt hoppa, men löshoppning passar ju fint. Så när jag såg att de ha...

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:38

Tiden  rullar på snabbt, nu har Rigoletto hunnit bli 7 år. Men han har ju alltid varit som en liten farbror så det känns väl egentligen bara som att han  nu mer börjar komma i sin  rätta ålder :) Eftersom jag blivit rätt harig med åren passar det m...

Av rigoletto - 15 mars 2017 11:05

Äntligen är BE-kortet klart. Transport hade jag ju redan, men kunde inte dra med vår skåpbil. Det var ett himla meck att leta bilar jag kunde låna eller be någon vänlig själ att köra mig. Men nu är det bara att åka, sååååå skönt. Äntligen börjar vå...

Av rigoletto - 19 februari 2017 23:11

I år är tanken att vi ska debutera MSV:C1. Men eftersom det är det som varit mitt slutmål, och han bara är sju år i år så har jag ingen brådska. Vi har våra svagheter, bla så orkar vi inte lägningarna hela vägen. Så vi kommer bygga styrka, både han...

Av rigoletto - 19 februari 2017 22:29

Året började inte så bra då Letto fick en hovböld i november 2015, vi åkte in på klinik och de skar upp den samt gipsade. Eftersom vi ändå var inne ett antal gånger under denna perioden passade vi också på att göra en ordentlig koll på hans mage, då ...

Ovido - Quiz & Flashcards