Direktlänk till inlägg 11 mars 2013

Inridning, löshoppning och bus

Av rigoletto - 11 mars 2013 13:11

Tiden går fort när man har roligt, swisch har det gått drygt 2 månader sen jag flyttade Rigo tillfälligt till boxplatsen. Första tiden kunde vi inte jobba så mycket med honom eftersom det var så mycket is, och det inte finns ridhus. Så det fick bli lite längre vintervila än det var tänkt. Men nu är han riden ca 5 ggr, han är snäll och verkar tycka det är kul. Vi har också varit ute på första lilla uteritten. En kort sväng i skritt men alltid en början.

Han har ju hittils varit världens snällaste unghäst och inte gjort en fluga förnär. I lördags var det dock dags för första buset.

Det blåste supermycket och han var laddad redan när jag tog in honom från hagen. Jag tänkte att det var bäst att gå ner och tömköra honom så att han skulle få springa av sig lite energi. På med grejjerna, redan på vägen ned till paddocken började han spänna upp sig eftersom det låg torvplast som hade fastnat i ett staket. Livsfarligt såklart och han frustade och sprattlade... Väl i paddocken släppte jag ut honom på en volt, han drog genast iväg i galopp och eftersom jag inte var beredd försökte jag stanna honom med båda tömmarna. Hade inte en suck så jag tappade honom och han galloperade i full fart upp till stallet och in i sin box. Bara att knata efter och hämta honom och ta en ny promenad till paddocken. Även denna gång försökte han dra i full galopp men nu var jag med och tog bara i ena tömmen så han kom in på en mindre volt och då fick jag stopp på honom. Sedan kunde jag tömköra hyffsat men han var väldigt spänd. Efter en stund började han slappna av och frusta, avslutade med en liten promenad...

Igår var det löshoppning för första gången sedan vinteruppehållet. Det gick kanonbra och han skötte sig hela passet. 1,15 cm som sluthöjd, och det märktes att han tyckte det var riktigt roligt!


   Iakttagelser:


Hoppvilja: God

Taxering: Ganska säker -säker

Samarbetsvilja: God

Humör: Energiskt

Behov av hjälp: -

Benteknik fram: Mkt bra

Benteknik bak: Mkt bra

Ryggverkan: Ok

Eventuella fel: -

Rättar sig: Bra

Dagens avstånd:3 årstest

Dagens sluthöjd: 115 cm

Antal språng: 12


Övrigt: Bra träningspass


Så jag är väldigt nöjd med min lilla köttbulle-häst :)


Det var också roligt att han även denna gång var grymt lättlastad, gick rätt in både dit och hem. Vid avlastning stod han helt still tills jag bad honom backa. Käck lite häst det här haha...


 
 
Evisen

Evisen

14 mars 2013 07:46

Härligt att ni är på G nu! Skönt att han är snäll men .... ja lite bus måste han så klart hitta på!

Vilka bra organiserade löshoppningar ni har!! Det skulle vi behöva här!! Ha det bäst! Kram Evisen

http://www.figaro16.se

rigoletto

14 mars 2013 14:02

Ja löshoppningarna är toppen. Extra plus att man får en liten kommentar efter varje pass med. Nu ska inte vi vara med på 3-års testet men det är ju kanonträning inför det med. Jag tycker mest det är kul att han får göra lite varierade saker. Och nästa vecka ska han på sin första lektion med tränare. Jag är ju höggravid nu så det är en kompis som ska rida. Ska bli kul att se hur det går haha!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:56

För ett tag sen var vi på Stall Phem och löshoppade. Jag hopptränade för Tord i ett par år när jag hade min gamla häst, och det är den bästa hopptränaren jag haft. Nu vågar jag knappt hoppa, men löshoppning passar ju fint. Så när jag såg att de ha...

Av rigoletto - 3 juni 2017 08:38

Tiden  rullar på snabbt, nu har Rigoletto hunnit bli 7 år. Men han har ju alltid varit som en liten farbror så det känns väl egentligen bara som att han  nu mer börjar komma i sin  rätta ålder :) Eftersom jag blivit rätt harig med åren passar det m...

Av rigoletto - 15 mars 2017 11:05

Äntligen är BE-kortet klart. Transport hade jag ju redan, men kunde inte dra med vår skåpbil. Det var ett himla meck att leta bilar jag kunde låna eller be någon vänlig själ att köra mig. Men nu är det bara att åka, sååååå skönt. Äntligen börjar vå...

Av rigoletto - 19 februari 2017 23:11

I år är tanken att vi ska debutera MSV:C1. Men eftersom det är det som varit mitt slutmål, och han bara är sju år i år så har jag ingen brådska. Vi har våra svagheter, bla så orkar vi inte lägningarna hela vägen. Så vi kommer bygga styrka, både han...

Av rigoletto - 19 februari 2017 22:29

Året började inte så bra då Letto fick en hovböld i november 2015, vi åkte in på klinik och de skar upp den samt gipsade. Eftersom vi ändå var inne ett antal gånger under denna perioden passade vi också på att göra en ordentlig koll på hans mage, då ...

Ovido - Quiz & Flashcards